söndag 27 september 2009

spännande HDK höst

Det har gått en månad sedan terminen startade. Den gick snabbt och intensivt blev det! Nu några dagar efter avslutad konstteorikurs känns det som vanligt lite tomt. Rivstart på jobb och utbildning efter en väldigt lång ledighet gör att min hjärna är lite seg, alltså sjunker den här kursen in först nu. Det är då jag upptäcker att jag vill ha MER. Jag har studerat konsthistoria tidigare, men här fick jag med mig flera nya perspektiv och även uppslag till ingångar om hur jag kan arbeta med ämnet i skolan/jobbet. I den egna fördjupningen valde jag ett verk av konstnärsparet Gilbert och George. Ännu hellre hade jag kanske valt ett utomeuropeiskt konstverk eftersom jag har dåliga kunskaper här. Därmed är kontteorikursen nog inte helt avslutat för min del. Jag ska gå på jakt efter litteratur i det ämnet. En fråga som nu hamnat mer i fokus hos mig är funderandet på vad jag egentligen ser när jag betraktar konst (våga närläsa bilder mer!). John Berger förklarar på ett tydligt sätt, i sin film "Ways of Seeing" (även som bok) hur västerländsk konst genom historien döljer ideologier som t ex synen på kvinnan (från renässansen och framåt) eller hur överklassen visar upp sin makt genom att visa sina tillgångar. Just hur politiska, sociala och kulturella kontstruktioner påverkat konst i alla tider är ett bra ämne att lyfta fram i skolan när vi arbetar med bildanalys.


"I den västerländska kontexten är den visuella kulturen idag inte enbart en del av vår vardag - den är vår vardag." skriver Yvonne Eriksson i sin bok (Möten med bilder, 19). Fördomar och förutfattade meningar förstärks gärna genom stereotypa framställningar i bilder och konst (Bildens tysta budskap, 78). Det här påverkar hur vi analyserar bilder. Vårt ämne är ett kommunikationsmedium som passar alldeles utmärkt till att lyfta fram och debattera aktuella samhällsfrågor om bl a kön och etnicitet. Vad passar väl inte bättre då än t ex det här samtidskonstverket av Gilbert och George.

Inga kommentarer: