torsdag 13 november 2008

Freignet och sokratiska samtal

Jag är tillbaka på HDK och som jag har längtat! Till dagens frukostbuffé serverar Katti Lundh oss en del av en film om Freignet på franska om ett barns tanke. Många bra citat memoreras i huvudet. "Barnen är fullproppade idag - låt dom berätta." I filmen får vi se uttdrag om levande matematik där eleverna får skapa fritt med språkets alla dimensioner. De tränar sig i hur man lär där de får testa själva och går igenom alla problem i ett ämne - och lite till! Socialiseringsprocessen är härlig att se. Barnen väljer att skriva från sina tankar och det blir till brev till brevvänner som senare blir till en tidning eller livsboken, som samlar barnens arbete och blir ett kollektivt minne och en bra träning i att blicka tillbaka med ord. Så här skulle vi arbeta mer i våra kommunala skolor, alltså att låta eleverna arbeta ämnesövergripande och med helheten i större utsträckning, få använda och testa sina hypoteser och lära av vardag och verklighet. Den andra filmen som visas heter "Der Lauf der Dinge". Under 30 minuter får vi följa med i en evighetsbana med dominoeffekt där en boll välter en burk med vätska, som rinner vidare och antänds som i sin tur får bildäck att rulla. Så här håller det på med stor precision. Kanske var det här en inpiration till oss om att experimentera mer och låta lusten komma fram i vardagen.

Sokratiska samtal

Ann. S Philgren är en enormt inspirerande föreläsare som fick tiden att bara försvinna. Proffigt gav hon oss grunderna i sokraktiska samtal varvat med exempel och övningar, där vi fick använda oss av flera sinnen. Hon anser att samtalet ofta blir lite borttappat i skolan och den här metoden är en av många former av samtal som är bra att arbeta med. Samtalen följer en bestämd struktur och det var inte helt enkelt när vi på eftermiddagen fick pröva på. Det här kräver träning. Det fina med sokratiska samtal är att det är bra om jag kan ompröva och ändra mina åsikter. Det är ett grupptänk där man tillsammans försöker att får syn på nya infallsvinklar och idéer och kan utveckla sin intellektuella förmåga. Samtalen kan utgå från exempelvis bilder, vilket jag snart kommer att pröva i skolan.

Inga kommentarer: