måndag 29 september 2008

Workshop "Skräpet som blev"

Jag gräver i mitt jag.
Identitet med fokus på tre pronomen: jag - du - vi. Att vända och vrida på olika begrepp för att reflektera över min identitet startar en rad frågor i mig. Tillsammans med min härliga klass förändras jag genom vi. Allas erfarenheter har getts möjlighet att flätas samman o säkert har vi vuxit. Från min jag-ruta har jag länkats samman med du och vi i långa tejpslingor över hela aulans golv. Prövar och testar, arbetar med händer och hjärna och visualiserar en del av mig själv genom att bygga med skräpmaterial. De här dagarna har öppnat upp kommunikationen i vår grupp och nya konstellationer har uppstått. Vi har deltagit i varandras processer och i de ständiga förändringarna som formade våra konstverk. I boken "Varför pedagogisk dokumentation" diskuteras i ett avsnitt det här med modiga människor: "Vi är ute efter tankarna... de egna funderingarna... att man kan vända på sina tankar och tänka om. Att man intresserar sig. Att man samtalar och samspelar med varandra...lär av varandra." Jag är först i samspel med andra. Jag förändras.
Energisk

Vi nu är i full gång med det gemensamma lärandet i en grupp där individerna bjuder på sig själva och våra lärare inbjuder till det. Tror att jag kommer längre i mina egna lärprocesser med hjälp av gruppen och synliggör andra sidor hos mig själv. I boken "Om konstarter och och matematik i lärandet" finns en artikel som belyser vikten av att arbeta tillsammans. Det krävs av oss att vi är lyhörda för andras tankar, idéer och känslor och det här med att lyssna på någon annan kräver, står det, att man för en kort stund kan stänga av sig själv och verkligen höra vad de andra säger. Man öppnar sig för nya intryck. Det har jag gjort. Det är då jag känner att allt hänger ihop, våra konstverk och vi hänger ihop. Jagen och duen bildar viet. I läroplanen poängteras vikten av kollektiva lärprocesser och de här övningarna får med så många bra moment att arbeta med i grundskolan. Våra tonåringar är ständigt sökande i sin identitet. Med den typen av EQ övningar som lyfter fram olika slags kommunikationsmöjligheter ges eleven möjlighet att stärka sitt jag (och det behövs!). De får se nya sidor hos alla duen och träna vi känsla i gruppen. Just att hitta nya gruppkonstellationer tycker jag var ett kanonbra moment att ta med sig. Att skapa med skräpmaterial är även det toppen. Det är billigt och prestationskraven blir inte lika höga vilket säkert gör att fler vågar mer.

Lärorikt och kul!

5 kommentarer:

MOXY sa...

Vilken underbar bild du har i början.

katta sa...

Tack!

Bibbi sa...

du är duktig fotograf.....och tecknare.....

019 sa...

Jag vill se mer av dina teckningar. Du är så skicklig på att teckna! Kram Anna-Lena

BildLinda sa...

Vilken härlig skräptopp du skapat. Visst var det härligt att jobba på det viset.
...glöm inte bloggläsning under jobbveckorna...kanske till o me på jobbtid. Allt för att hålla kvar och inspireras. Ha de bäst!