lördag 5 december 2009

drift...

"Allow yourself to wander aimlessly. Explore adjacencies. Lack judgement. Postpone critisism."

Bruce Maus citat passar bra in på det jag skulle tillåta mig att göra i det här sista och avslutande gestaltningsprojektet. Det handlar om att släppa kontrollen och att våga pröva en annan och för mig ny metod. Bruce Mau är en kanadensisk designer och grundare till Institut utan gränser. I hans, som han säger ofullbordade manifest finns en massa bra tankar som handlar om hur vi närmar oss varje nytt projekt. Första gången de dök upp var när Tarja gav oss ett papper med dessa under första terminen. Du hittar manisfestet på hans hemsida www.brucemaudesign.com

Vad jag gör nu?
Jag binder samman, knyter ihop, separerar och förbereder mig för att gå vidare. Då är det för mig självklart att se tillbaka och känna efter på vilket sätt tre terminers studier påverkat mig. Mitt jag förändras och att gå tillbaka till det som varit går inte. Mina jag är som en sandwich som måste delas. Man lyfter loss det översta lagret och där mellan skivorna finns det jag ska gå vidare med.
Hur det känns?
Det känns ångestladdat och stressande! Ja, man skulle kunna använda ordet kris. Den här gången har valet av metod satt mig ur spel och det är förvirrande. Att tiden rinner iväg gör också att rädslan för att misslyckas infinner sig. Tänk om det här faktiskt blir ett projekt som handlar om jag ska erfara ett misslyckande och dessutom redovisa det som en gestaltning! Ugh...


Jag bara måste ta med även det här citatet från Mau:
"Process is more important than outcome.
When the outcome drives the process, we will only ever go to where we've already been. If process drives oucome we may not know where we're going, but we will know we want to be there."
Separation! Som att slita bort en kroppsdel och försöka fungera. Med lite distans så kommer separationen vara ett minne och jag tagit ett steg framåt mot något annat, mot något nytt.

3 kommentarer:

019 sa...

Vilka bra tankar och citat! Mycket tänkvärt. Jag förstår hur du känner dig och är själv väldigt låg just nu. Nu känns det som om jag inte kommer att fixa det (skola, jobb, betyg, barn, mamma, jul....) lite för mycket för att det skall kännas roligt och svårt att finna kreativiteten! Tänker på dig och hoppas att du orkar sista biten fram (det gör du, för du är "stark") . Kramar från Farmacia

Fredrik Jonsson sa...

intressanta tankar. Jag tror vi alla är drabbade av dem mer eller mindre. Jag levde i ständig ångest i förra projektet vilket gjorde det segt och näst intill ointressant att arbeta med. Den här gången jobbar jag nog mer med mina tankar. Varför gå och gräma sig låt processen göra jobbet. Visst är det jobbigt att se hur vissa iklassen bara öser på och är nästan klara, det skapar stress. Men jag försöker vända på det glöm all prestationsångest. Det blir vad det blir... Jag har märkt att det får en omvänd effekt. Saker dyker plötsligt upp i TV program i samtal på kafet m.m. Jag tycker du verkar ha många intressanta tankar i ditt projekt hoppa på dem och gräv. Det enda som sätter gränser för oss är nog kraven på oss själva. /Fredrik

Bibbi sa...

...den där pressen och ångesten förföljer oss alla och om det är till någon tröst är du inte ensam, jag känner likadant. Dina ideer du berättade om i dag var superbra. Jag tror att du har något riktigt häftigt på gång och jag kan inte hålla mig för att få se resultatet. Ideen med "mössan " var kul.
Kram B.